Simulatieklant
Een spiegel laat je zien wie je bent

Trainingsacteren

Iedereen heeft wel eens moeite om met bepaalde situaties om te gaan en hoe je een gedrag kunt beïnvloeden. Om hierin te ontwikkelen maken de laatste jaren steeds meer bedrijven en organisaties gebruik van professionele trainingsacteurs. Dat is niet zo gek, want een trainingsacteur is er op getraind om je op basis van beleving gerichte feedback te geven. Hierdoor weet jij hoe je aan een bepaald leerdoel kunt werken en welk gedrag het gewenste effect heeft. In veel gevallen werkt een trainingsacteur samen met een trainer/opleider vanuit de organisatie zelf. De trainer let vooral op de inhoud en of het resultaat gewenst is. De trainingsacteur let vooral op welke handeling een gedragsverandering veroorzaakt en geeft je op basis daarvan gericht feedback.

Een rollenspel, kunnen we dat niet gewoon zelf doen?
Uiteraard kan je een rollenspel ook onderling met collega’s uitvoeren. In de praktijk blijkt dit vaak toch niet goed te werken. Veel mensen voelen zich niet op hun gemak om een rollenspel te spelen terwijl hun collega’s toe kijken. Als je al wat langer actief bent binnen de organisatie is het daarnaast lastig om objectief te zijn en je los te maken van de inhoud. Goede feedback geven is een kunst. Het is belangrijk dat je weet hoe je een boodschap kunt formuleren en over kunt brengen. Feedback geven aan een (directe) collega is lastig en vaak zie je dat de collega in de verdedigingsmodus schiet. In enkele gevallen zie je dat de trainer zelf ook in de rol van trainingsacteur gaat. Ook dat blijkt in de praktijk vaak niet goed te werken. Als je het spelen overlaat aan een trainingsacteur, kan je als trainer ook echt zien en beoordelen wat er gebeurt. Als je deze rollen combineert, ben je vaak teveel op het spel gefocust zonder daadwerkelijk het effect te zien wat uiteindelijk ten koste gaat van de coaching. Trainers die dit in het verleden wel geprobeerd hebben, komen er om die reden vaak weer op terug.

Onze werkwijze
Wij streven er naar om een situatie zo natuurlijk en realistisch mogelijk te simuleren. Degene met een leerdoel moet het idee hebben dat hij of zij een echte klant/patiënt tegenover zich heeft in plaats van een acteur. Wij zorgen voor een goede voorbereiding, dat wil zeggen: verdieping in de rol en bijbehorende achtergronden, wat speelt er in de branche, wat er van ons verwacht wordt en wat de gewenste setting is. Het is echter geen probleem om te improviseren als dat meer geschikt is. Vooraf inventariseren we wat de leerdoelen en behoeftes zijn zodat hier de meest geschikte werkvorm op toegepast kan worden. We kijken vooral naar de situatie en welke methode het meest geschikt is. Trainingen waarbij we o.a. kan assisteren zijn:

 

·      Klantgerichtheid


.     Ongewenst gedrag

·      Examens

·      Slecht nieuws gesprekken

.     Grensoverschrijdend gedrag

·      Omgaan met agressie

·      Oudergesprekken

·      Sollicitatiegesprekken

·      Motivatiegesprek

·      Weerstandsgesprekken

Locatie
Trainingen kunnen op ieder gewenste locatie in gehele land gedaan worden, maar ook online zijn er volop mogelijkheden. Neem vooral contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.